ظرفیت-پذیرش-و-انتخاب-رشته-دکتری-علوم-و-مهندسی-محیط-زیست-سراسری-و-دانشگاه-آزاد-97

کارشناسان محیط زیست با برررسی روشهای حل مسائل زیست محیطی، ارائه طرح های عملی برای حفظ و توسعه پوشش گیاهی، بهره برداری صحیح از اراضی مطابق با قابلیت آنها، ارائه راه حل های زیست محیطی و ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست تلاش می کنند تا این آرزو را محقق سازند .این رشته یک رشته چند بخشی  یا بین رشته ای است و آمیخته ای از علوم بیولوژی، اکولوژی ،فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار ، اکولوژی کاربردی و جغرافیا می باشد. این گرایش تلاش می کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع ،جنگل و … پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری را برای خود و آیندگان فراهم سازد . همچنین تلاش می کند تا با ارائه دانش و آگاهی های لازم درباره اکولوژی حیات وحش ، اکولوژی دریاها ،نحوه آلودگی محیط زیست ، نحوه طراحی پارکهای ملی و جنگلی و … به حمایت و حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی بپردازد . در کشور ما محیط زیست در مقطع کارشناسی یکی از گرایش های مهندسی منابع طبیعی است و در آن بیشتر به اکوسیستم های طبیعی پرداخته می شود ، اما استادان محیط زیست معتقدند که باید مثل سایر کشورهای دنیا، محیط زیست را بعنوان یک رشته مجزا ارائه دهیم و در آن علاوه بر اکوسیستم های طبیعی به اکوسیستم های شهری نیز پرداخته شود.

اهمیت  پیدایش  رشته مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست

هدف اصلی این رشته، تربیت متخصصانی کارآمد است که قادر باشند با حفاظت از آب و خاک و سایر منابع طبیعی، محیط زیست مناسبی برای انسان و سایر موجودات زنده فراهم سازند.

آموزش افرادی که دارای توانائیهای لازم جهت طراحی و نظارت برحسن اجرای پروژه های تخصصی در زمینه های مختلف مهندسی محیط زیست بوده و در ضمن قادر به انجام تحقیقات لازم جهت حل مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور باشند. از جمله پروژه های تخصصی در زمینه های مختلف مهندسی محیط زیست کشور عبارتند از:

  •  شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا
  • طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی
  • کنترل آلودگیهای حاصل از مواد زائد جامد
  • برنامه ریز و مدیریت اجرای طرحهای زیست محیطی

وظایف  فرد در رشته مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست

مهندسان محیط زیست در تلاش برای حفاظت مردم از اثرات مخرب زیست محیطی مانند آلودگی و بهبود کیفیت محیطی هستند. آنها تلاش میکنند بازیافت، دفع زباله، بهداشت عمومی و کنترل آلودگی هوا را بهبود بخشند. مهندسان محیط زیست در این راستا وظایف فراوانی هم دارند. مثلا یکی از عمکردهای آنها تشخیص حضور آلاینده ها و ردیابی آنها از منبع‌شان است. پس از پیدا کردن منبع آلودگی، باید آن را متوقف یا به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مهندسان محیط زیست در تلاش برای حفاظت مردم از اثرات مخرب زیست محیطی مانند آلودگی و بهبود کیفیت محیطی هستند. آنها تلاش میکنند بازیافت، دفع زباله، بهداشت عمومی و کنترل آلودگی هوا را بهبود بخشند. مهندسان محیط زیست در این راستا وظایف فراوانی هم دارند. مثلا یکی از عمکردهای آنها تشخیص حضور آلاینده ها و ردیابی آنها از منبع‌شان است. پس از پیدا کردن منبع آلودگی، باید آن را متوقف یا به طور قابل توجهی کاهش دهد.

از دیگر کارکردهای مهندسان محیط زیست عبارتند از:

  • آماده سازی، مرور و به روز رسانی گزارش‌های مربوط به بررسی محیطی
  • پروژه‌های طراحی منجر به حفاظت از محیط زیست، مانند تاسیساتی برای تبدیل ضایعات به انرزی مفید
  • ارائه پشتیبانی فنی از پروژه‌های احیا محیطی
  • تجزیه و تحلیل داده‌های علمی و انجام بررسی های کنترل کیفیت
  • بازرسی تجهیزات صنعتی و شهری و بارنامه‌هایی برای تضمین انطباق با مقررات زیست محیطی
  • مشاوره به شرکت‌ها و ادارات دولتی جهت ساخت و سازهایی با کمترین آسیب به طبیعت

علاقه مندی و پیشرفت در رشته مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست

اولین شرط موفقیت در این گرایش داشتن علاقه و تعهد نسبت به محیط زیست است و تحصیل در آن، برای افراد بی علاقه، جذابیت چندانی نخواهد داشت. داشتن ذهن فعال، توان تجزیه و تحلیل بالا و علاقه مندی به دروس پایه مثل ریاضی، فیزیک،‌ شیمی،‌ زیست شناسی و آمار در موفقیت در این رشته بسیار موثر است. در ضمن داوطلب، نباید از سفرهای پی در پی و کار در محیط خارج از شهر ابایی داشته باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

رشته محیط زیست در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری دارای سه گرایش آلودگی‌های محیط زیست، آمایش سرزمین و تنوع زیستی است که در دفترچه کشاورزی ارائه می‌شوند. عنوان رشته، مهندسی محیط زیست-گرایش آلودگی‌های محیط زیست، آمایش سرزمین و یا تنوع زیستی است البته برخی دانشگاه‌ها دارای گرایش نیستند و رشته تحت عنوان مهندسی محیط زیست ارائه می‌شود.