از گذشته های دور، مردم به داد و ستد و تجارت می پرداختند و تا حدودی با مدیریت روند کارهای تجاری خود آشنا بودند. رشته مدیریت بازرگانی به مثابه یک علم جز رشته های جدید در جهان است و پایه گذار آن تیلور در مکتب کلاسیک بوده است. اما به عنوان رشته دانشگاهی و شروع تحصیل آن، رشته مدیریت بازرگانی از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe فرانسه آغاز شده است.
رشته مدیریت بازرگانی جز قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که از سال 1333 هجری با عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران شکل گرفت.
رشته مدیریت بازرگانی به دنبال ارائه نگرشی جامعه به دانشجویان در زمینه امور بازرگانی است. رشته مدیریت بازرگانی به دنبال آموزش و یادگیری چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه، و استفاده بهینه از امکانات بهینه است و به دانشجویان وظایف اساسی سازمان های بازرگانی، مسائل مربوط به مدیریت شرکت های بازرگانی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این مسائل، ارزیابی و تصمیم گیری و اجرا، آموخته می شود. رشته مدیریت مالی رشته پرطرفدار است و همه شرکت های بازرگانی و تجاری برای برقراری ارتباط صحیح و تصمیم گیری ها به مدیران بازرگانی نیاز دارند.
فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت بازرگانی می توانند در بخش های مختلف خصوصی و دولتی نظیر اداره امور تدارکات، اداره امور استخدامی و کارگزینی، اداره امور مالی، بازاریابی در سطوح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، مدیریت تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، بیمه ها و موسسات بانکی، حوزه های بازرگانی بین المللی، صادرات و واردات، بخش برند سازی شرکت ها، مراکز تحقیقات بازار شرکت ها، واحد فروش سازمان ها، و … مشغول به کار شوند.
کارشناسان مدیریت بازرگانی می توانند کسب و کار خود را شروع کنند و به کارآفرینی مشغول شوند. همچنین مدیران بازرگانی می توانند به صورت پروژه ای و فریلنسری به ارائه مشاوره در زمینه کسب و کار در حوزه های تجاری و کارآفرینی بپردازند.
درمیان حوزه های کاری مدیریت بازرگانی، گسترده ترین و پردرآمدترین حوزه کاری فعلی بازار یابی است که در چند سال اخیر مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است و شرکت ها به اهمیت آن در ارتقای کسب و کار و سودآوری پی برده اند.