business-management

از گذشته های دور، مردم به داد و ستد  و تجارت می پرداختند و تا حدودی با مدیریت روند کارهای تجاری خود آشنا بودند. رشته مدیریت بازرگانی به مثابه یک علم جز رشته های جدید در جهان است و پایه گذار آن تیلور در مکتب کلاسیک بوده است.  اما به عنوان رشته دانشگاهی و شروع تحصیل آن،  رشته مدیریت بازرگانی از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe  فرانسه آغاز شده است.

رشته مدیریت بازرگانی جز قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که از سال 1333 هجری با عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران شکل گرفت.

رشته مدیریت بازرگانی به دنبال ارائه نگرشی جامعه به دانشجویان در زمینه امور بازرگانی است. رشته مدیریت بازرگانی به دنبال آموزش و یادگیری چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه، و استفاده بهینه از امکانات بهینه است و به دانشجویان وظایف اساسی سازمان های بازرگانی، مسائل مربوط به مدیریت شرکت های بازرگانی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این مسائل، ارزیابی و تصمیم گیری و اجرا، آموخته می شود. رشته مدیریت مالی رشته پرطرفدار است و همه شرکت های بازرگانی و تجاری برای برقراری ارتباط صحیح و تصمیم گیری ها به مدیران بازرگانی نیاز دارند.

فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت بازرگانی می توانند در بخش های مختلف خصوصی و دولتی نظیر اداره امور تدارکات، اداره امور استخدامی و کارگزینی، اداره امور مالی، بازاریابی در سطوح مختلف از  بازاریاب تا مدیر بازاریابی، مدیریت تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، بیمه ها و موسسات بانکی، حوزه های بازرگانی بین المللی، صادرات و واردات، بخش برند سازی شرکت ها، مراکز تحقیقات بازار شرکت ها، واحد فروش سازمان ها، و … مشغول به کار شوند.

کارشناسان مدیریت بازرگانی می توانند کسب و کار خود را شروع کنند و به کارآفرینی مشغول شوند.  همچنین مدیران بازرگانی می توانند به صورت پروژه ای و فریلنسری به ارائه مشاوره در زمینه کسب و کار در حوزه های تجاری و کارآفرینی بپردازند.

درمیان حوزه های کاری مدیریت بازرگانی، گسترده ترین و پردرآمدترین حوزه کاری فعلی بازار یابی است که در چند سال اخیر مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است و شرکت ها به اهمیت آن در ارتقای کسب و کار و سودآوری پی برده اند.

اهمیت  پیدایش رشته مدیریت بازرگانی

هدف از تشکیل دوره آموزشی مدیریت بازرگانی، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها و ادارات، موسسه ها، و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی است.

وظایف  فرد در رشته مدیریت بازرگانی

  • نظارت بر اجرای صحیح و اثر بخش برنامه راهبردی
  •   نظارت بر انعقاد قرار دادهای خرید و فروش
  • نظارت بر ترخیص اقلام خریداری شده
  • انجام مطالعات بازاریابی و بازاریابی برای فروش محصولات
  • برنامه ریزی برای پیدا کردن تامین کنند گان جدید و درجه بندی آن ها
  • تدوین برنامه تولید بر اساس فروش فصلی و انجام تغییرات لازم روی آن
  • ارسال برنامه تدوین شده برای مدیر عامل جهت تایید واجرا در واحد تولید
  •  پیگیری برنامه تولید برای پاسخگویی به مشتری و ارسال محصول نهایی برای مشتری
  •  تدوین برنامه خرید بر اساس برنامه فروش تایید شده توسط مدیر عامل
  • پیگیری برنامه خرید و ارزیابی تامین کنندگان
  •  انجام کلیه کارها درباره مصالح شرکت
  •  ایجاد آرشیو ثبت کلیه اطلاعات خرید، فروش و …
  • برنامه ریزی تبلیغات برای معرفی محصولات تولیدی شرکت یا محصولات جدید
  •  ارزیابی اثر بخشی تبلیغات و برنامه های بازاریابی
  • برنامه ریزی برای آموزش کارشناسان در دوره های تخصصی
  • ارزیابی رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی آن ها
  • ارائه خدمات به مشتریان ثابت و دارای گرید

علاقه مندی و پیشرفت در رشته مدیریت بازرگانی

مهم ترین ویژگی لازم در رشته مدیریت بازرگانی داشتن علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری است. کسانی می توانند در رشته مدیریت بازرگانی موفق باشند که بتوانند با دیگران ارتباط درست و خوبی برقرار کنند و روابط عمومی بالایی داشته باشند.

همچنین آن ها باید با اصول مذاکره آشنا باشند و بتوانند به نمایندگی از شرکت خود با طرفین دیگر مذاکره و از منافع سازمان دفاع کنند. مدیران بازرگانی باید توانایی برنامه ریزی و مدیریت در زمینه تخصیص منابع داشته باشند و در شرایط گوناگون بهترین تصمیم را بگیرند.

تسلط  نسبی بر زبان انگلیسی برای دانشجویان مدیریت بازرگانی ضروری است؛ چراکه آن ها در دوره کاری خود ممکن است با بسیاری از شرکت های تجاری خارجی مذاکره کنند.  همچنین متقاضیان این رشته باید قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل مسائل تجاری داسته باشند و با مهارت های هفتگانه ICDL آشنایی لازم را داشته باشند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی برای ادامه تحصیل می توانند به دو صورت اقدام کنند که عبارتند از؛

  • فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گرایش های کارشناسی ارشد بازرگانی شامل بازاریابی،  سیاستگذاری (استراتژیک) ،   بازاریابی بین الملل، تحول سازمانی ، مالی ، بیمه، و  بازرگانی بین الملل ادامه تحصیل دهند.
  • همچنین دانش آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می توانند در سایر گرایش های مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد شامل بازاریابی جهانگردی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت دولتی (همه گرایش ها)، مدیریت صنعتی (همه گرایش ها)، مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایش ها)، مدیریت تکنولوژی (همه گرایش ها)، مالی (همه گرایش ها)، کارآفرینی (همه گرایش ها)، مدیریت منابع انسانی (همه گرایش ها)، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت اجرایی (با 2 گرایش)، مدیریت امور شهری، مدیریت کسب و کار  (همه گرایش ها) ادامه تحصیل دهند.